План-конспект уроку з української мови (7 клас)

___-___ 2017                          Українська мова                                      7 клас

Урок № 

Тема: Розділові знаки у вивчених синтаксичних конструкціях.

Мета: повторити  й узагальнити вивчене про вживання розділових знаків у реченнях, ускладнених однорідними членами, звертаннями та вставними словами, а також у реченнях із прямою мовою; удосконалювати вміння визначати відповідні пунктограми та обґрунтовувати вживання розділових знаків відповідними правилами; виховувати повагу до художнього слова;  розвивати увагу, логічне мислення, пам’ять.

Тип уроку:  комбінований урок (повторення вивченого; систематизація й узагальнення вивченого).

Обладнання: таблиці “Розділові знаки при однорідних членах речення”, “Звертання та вставні слова”, “Розділові знаки при звертанні”, “Роль вставних слів у реченні”,  підручник.

Хід уроку

І. Повідомлення теми і мети  уроку.

ІІ.  Актуалізація опорних знань.

*Бесіда.

  • Які розділи науки про мову вам відомі?
  • Який з розділів вивчає словосполучення й речення?
  • Який розділ вивчає  правила вживання розділових знаків? 
  • Які члени речення називаються однорідними?
  • Які члени речення можуть бути однорідними?
  • Як поєднуються між собою однорідні члени речення? 
  • Які розділові знаки ставляться між однорідними членами речення?
  •  Що таке звертання? Які розділові знаки ставляться при звертанні?
  • Яка роль вставних слів? На що вони можуть вказувати?
  • Які розділові знаки ставляться при вставних словах?
  • Чому звертання та вставні слова не є членами речення?

ІІІ. Виконання  вправ на   повторення.

* Прочитати. В кожному з речень  визначити однорідні члени та узагальнювальне слово. Пояснити вживання розділових знаків.

І. По полях, садах і городах іде золота осінь. Її урочиста хода відчувається всюди:  на селі й у місті. Яблука, груші, сливи, виноград, кавуни, помідори – все це з’явилося в достатку. І ми з подякою згадуємо тих, хто взяв у землі ці блага природи: садоводів, городників, бригадирів, ланкових. (За В.Минком.)

ІІ. Все навкіл оранжево-лілове: обрій, поле, річка, сіножать. (І.Гнатюк.) Діти улітку складають гербарій:  пелюстка ромашки, цвіт ведмежого вушка, зозулині черевички й  сині лісові дзвоники. (Є.Гуцало.)І ось нарешті вся сім’я зібралась: три доньки, син, зяті, невістки, внук. (І. Доценко.)

ІV. Аналіз  матеріалу з  метою  узагальнення  вивченого.

*Опрацювання таблиці.

Розділові знаки при однорідних членах речення

Кома між однорідними членами речення ставиться:

Кома між однорідними членами речення  не ставиться:

Якщо однорідні члени не зв’язані сполучниками.

Наприклад: А світ такий  красний, хороший, розкішний! (Леся Українка.)

Гула, гуркотіла, двигтіла епоха. (І.Драч.) Якщо однорідні члени зв’язані повторюваними сполучниками:

Наприклад: Раділи і садок, і поле, і долина. (Л.Глібов.)

І грає, і пінитьсясинєє море. (Є.Гребінка.) Ми ціну знаємоі хліба, й солі.(М.Стельмах.)

Якщо однорідні члени зв’язані протиставними сполучниками.

Наприклад: Народ страждав, але стояв і людських добивався прав. (М.Рильський.) Нам же потрібно не вліво, а вправо. (П.Тичина.)

Якщо однорідні члени зв’язані неповторюваними сполучниками.

Наприклад: Початок і кінець мають подати одне одному руки. (Нар.творч.) Без труда росте пирій та лобода. (Нар.творч.) Я учився у школі і в полі.(М.Стельмах.)

 

 

V. Виконання  вправ на застосування узагальнювальних правил.

* Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки (подаю речення без їх вилучення). Однорідні  члени речення підкреслити.

 Неси до людей всі думки, почуття і слова. І серце твоє не згорить, не замовкне, не згасне. (М.Рильський.) Душа і трудиться, і мріє. (М.Сингаївський.)  Життя таїть трагедію й красу. (Д.Луценко.) Чимало бід минуло і мине. Біда організовує й гуртує. А це в житті народу – головне. (І.Гнатюк.)

* Робота біля дошки.

Записати речення, підкреслити в них усі члени речення. Пояснити вживання розділових знаків. Накреслити схему вказаного вчителем  речення.

Течуть до нас здалека ріки: Дніпро і лагідна Десна. (М.Нагнибіда.) Лісове джерельце має добре серце, всім дає  водиці: звірятку і птиці, дереву, травині, квітці і людині. (М.Чепурна.)  Уся зелена степова скатерть була ніби заткана квітками: смілкою, синіми дзвониками, жовтими тюльпанами. (І.Нечуй-Левицький.) Усе червоне: листя й небеса, сухе бадилля і рясна роса (А.Малишко.) У поле вийшла вся сім’я: юнак і сивий дід, і батько, й мати, і хлоп’я. (В.Швець.)

* Робота з підручником. Виконання  вправи 19, 22

VІ. Аналіз матеріалу з метою  узагальнення вивченого.

*Опрацювання таблиць.

 

ЗВЕРТАННЯ

ВСТАВНІ СЛОВА, СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ (СПОЛУЧЕННЯ СЛІВ)

називає  того, до кого звертаються з мовленням

виражають ставлення того, хто говорить (мовця), до повідомлення

Що з тобою, любий  хлопче? (І.Драч.)

Доле, дай мені   пам’ять! (В.Коротич.)

 

Мабуть, десь лютують океани. (М.Нагнибіда.)

Щоправда, там, де берег звівсь, шматочок хмари зачепивсь. (П.Тичина.)

Розділові знаки при звертанні

Приклади

          Зв.!____________________

__________,Зв.,_________

 

          ____________________,Зв.

____________________,Зв!

 

Народе мій, в тобі знаходжу силу і надію. (В.Коротич.)

Я твій, Вкраїно, вірний син. (Д.Луценко.)

З тобою зростаю, про тебе співаю, мій сонячний краю. (В.Швець.)

Прекрасні квіти пести, охороняй, юначе! (І.Драч.)

VІІ. Виконання  вправ на застосування узагальнювальних правил.

* Пояснювальний диктант.

У кожному з речень вказати звертання, пояснити вживання розділових знаків. Чи є звертання членом речення?

І. Цвітіть, сади! Лани, ростіть! Рости, барвінку мій хрещатий! (М.Рильський.) Мій хрещатий барвінку! Найнебесніші в тебе очі! (І.Драч.) В віках прославтеся, шуміть, ліси мої, ліси! (В.Швець.) Дай мені, світанок, пісню і пташиний спів чудовий! (М.Нагнибіда.) Небо, небонько, мерщій посилай до нас дощі! Не сам, дощику, ходи, інших дощиків веди! (О.Орач.) На крилечках, вітрику, полети, колосочки золотом обмети. (Олександр Олесь.)

* Робота з підручником: Виконання вправи 30

VІІ.  Аналіз матеріалу з метою  узагальнення вивченого.

*Опрацювання таблиці “Роль вставних слів у реченні”.

Вставнi слова можуть виражати або вказувати на:

Невпевненiсть

Може, може бути, мабуть, можливо, здається, очевидно

Упевненiсть

Звичайно, певно, безперечно, без сумнiву, правда, дiйсно, безумовно, справдi, певна річ

Джерело повiдомлення

По-моєму, здається, кажуть, на думку..., за теорiєю..., за свiдченням, як вiдомо, як зазначено, за повідомленням ...

Оцiнку висловленого

На щастя, на жаль, на диво, на сором, як навмисне, дивна рiч

Оцiнкуповiдомлюваного як звичайного

Було, бувало,  як завжди, як  водиться

 

Порядок викладу думок

по-перше, по-друге, нарештi, отже, таким чином, значить, насамперед, виявляється, виходить, проте, однак

Ввiчливiсть

Будь ласка, вибачте, прошу вас, дозвольте

Привернення уваги

Уявiтьсобi, зрозумiйте, звернiть увагу, вiрите, знаєте, між нами кажучи

ІХ. Виконання  вправ на застосування узагальнювальних правил.

* Вибірковий диктант.

Виписати вставні слова. Пояснити роль кожного в реченні. Чи є вставні слова членами речення?

Здається, це було зі мною вчора. (В.Сосюра.) А зміст, щоправда, таємниць людина знає до дрібниць. (М.Рильський.) Кажуть, легше повалити, ніж звести будівлі стіни. (П.Воронько.) Буває, словом таким обізвешся, що клопоту потім не оберешся. (П.Усенко.)  Щось, напевно, змінилося дуже, коли ти став до дружби байдужим. (В.Коротич.) І, справді, довкола нікого немає, лиш плюскіт живої води. (П.Воронько.) На жаль, ніяк ще не світалось. (П.Тичина.)

ХІІ. Підбиття підсумків уроку.

ХІІІ. Домашнє завдання. Вправа 33, вивчити правила, повторити правила вживання розділових знаків при прямій мові.

Категорія: Мої статті | Додав: gpetrik (12.10.2020)
Переглядів: 130 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar