Аналізувати малюнок можна не обов’язково за заданими схемами. Існує інтуїтивний спосіб. З чого починати? Терапевт разом з клієнтом може визначити ті зони малюнку, які особливо енергетично заряджені, і з них почати роботу. Ці зони можуть бути визначені питаннями: «Що саме приваблює в малюнку (або відштовхує, або викликає сильні почуття)?». 1. Отже, першим опорним елементом може бути наступний: яке почуття передає малюнок? Терапевт може з’ясувати почуття клієнта під час і після малювання, почуття які пробуджує малюнок і т.д. Терапевту важливо порівняти зі своїм відчуттям від малюнка і спробувати назвати ці почуття (для себе). 2. Що виглядає дивним? Зображення об’єктів в незвичайному і дивному вигляді вказує на наявність специфічної проблемної області. Важливо поступово розкрити символізм такого зображення. 3. Бар’єри. Важливо звернути увагу де на малюнку розташовані бар’єри. Де вони перекривають доступ до важливих частин малюнка, що вони розмежовують, чому служать перешкодою. 4. Чого не вистачає? На малюнку може бракувати певних важливих деталей (наприклад, рук, ніг, рота в зображенні людини), може не вистачати персонажів, відсутність людини як правило говорить про конфлікт. 5. Що знаходиться в центрі? Те, що знаходиться в центрі, часто відображає суть проблеми або те, що для людини є важливим. 6. Розмір. Перебільшені фігури покликані щось посилити, надмірно зменшені фігури – принизити, послабити. Це може говорити про переживання взаємовідносин зі світом наприклад, я маленький – світ великий (почуття незахищеності, слабкості, меншовартості і т.д.) або навпаки. 7. Спотворення форми. Спотворенням форми найчастіше є – спотворення пропорцій, перебільшення деяких деталей, деформації і т.д. Це як правило символізує проблемну область. З іншого боку це може виражати специфіку взаємин із значущими близькими. 8. Об’єкти, які повторюються. Необхідно порахувати кількість повторів. Число об’єктів у багатьох випадках має важливе значення, оскільки має відношення до одиниць відліку часу або подій минулого, теперішнього або майбутнього. 9. Перспектива. Поєднання декількох видів перспектив в одному малюнку може мати відношення до наявності протиріч в житті клієнта. Малюнок з надмірним порушенням перспективи може сигналізувати про наявність психозу. 10. Розтушовка. Як правило, затушований об’єкт є елементом, що відображає конфліктну область, відображає тривогу і пригніченість. Витрата енергії на розтушовку демонструє високий рівень нав’язливого бажання впоратися з тривогою, викликаною символікою цього об’єкта. З іншого боку може символізувати значимість і емоційну насиченість виділеного об’єкта, передавати чуттєву експресію. 11. Край листа. Зображення на малюнку лише часткове, фігури або об’єкти поміщені таким чином, що виходять за межі аркушу. Край листа можна розцінювати як межу і як можливість не віддаватися повністю діяльності і бути залученим лише частково. Це здатність і бути присутнім і в той же час перебувати в стороні. З іншого боку це може говорити про ідею недостатності простору для вираження свого внутрішнього світу, особливо коли є відчуття, що об’єкти «не ввійшли», їм «не вистачило місця». 12. Інкапсуляція. Створення оболонки навколо персонажів малюнку передбачає відгородження, необхідність зобразити межі, щоб відокремитися від оточуючих. Це може бути метафорою захисної оболонки. Варто поміркувати які небезпеки можуть бути в навколишньому світі, що фруструє, чого людина боїться, які зовнішні події формують цю оболонку. . 13. Підкреслення. Підкреслення фігури на малюнку зазвичай означає нестійке становище цієї людини в житті (принцип комплементарності). Однак якщо одна з фігур на малюнку не підкреслена, в той час як всі інші підкреслені, це означає стабільність непідкресленого персонажа (компенсація). 14. Виправлення гумкою. Позначте місця стирань і порівняйте з тим, що було знову намальовано. Стирання часто вказують на наявність конфлікту, а намальований новий малюнок символізує щось в реальному житті. Якщо стерте гумкою було намальоване знову і в покращеному вигляді, то поліпшення, швидше за все, дійсно має місце в житті автора. Навпаки, якщо після стирання нова версія вийшла гірше, то можна очікувати, що спостерігається погіршення щодо заданого об’єкту. Якщо зображення було просто стерте, а знову нічого не намальовано, то конфліктні відносини ймовірно тривають. 15. Підписи на малюнках. Написані на малюнках слова вимагають особливої уваги. Як правило слова з’являються в тих випадках коли клієнт боїться неправильного тлумачення малюнка, слова покликані внести ясність і точність. Важливо зрозуміти, що саме тлумачиться не так і неправильно розуміється в його житті, і хто не розуміє. В даному випадку можна говорити про недостатню довіру до спонтанних, емоційних і невербальних сигналів своєї психіки, а також недовіру до розуміння іншого. 16. Лінія вздовж верхньої частини аркуша. Горизонтальна лінія вздовж верхньої частини аркуша, що зображає небо, або просто лінія, може означати психологічно щось таке, що тяжіє над клієнтом. У більшості випадків це щось є тягарем, і клієнт відчуває страх перед необхідністю нести цей тягар. Страх народжується від необхідності шукати способи впоратися з ним, або від сумнівів в можливості взяти цю ситуацію під контроль. 17. Прозорість. Прозорість дозволяє дивитися крізь якусь перешкоду і бачити те, що знаходиться всередині, наприклад, крізь стіни, одяг, крізь людей, крізь шкіру аж до скелета. Для дітей подібні малюнки нормальні. У підлітковому і дорослому віці це може говорити про серйозні порушення, про труднощі в орієнтуванні в навколишній дійсності чи її запереченні. Особливо тривожними є моменти, коли просвічуються людські органи, скелет і т.д. 18. Траєкторія руху. Терапевту необхідно простежити траєкторію руху об’єктів щодо один одного, відзначити напрямок руху і наслідки, які він може викликати. Також важливо визначити куди направлений рух: ліворуч (в минуле), праворуч (в майбутнє), з нижнього лівого кута до верхнього правого (прогресивний розвиток, напрямок до змін і трансформації), якщо навпаки – регресія, повернення до інфантильних форм поведінки. 19. Заповнення – порожнеча. Малюнок можна порівнювати з життям людини. Наскільки заповнений аркуш, як використано простір. Велика кількість порожнього простору говорить про нестачу психічної енергії, депресію, сильну недиференційовану тривогу. Люди надмірно енергійні (маніакально захищаються), схильні до сверхкомпенсації, надлишково заповнюють аркуш паперу. Помірно заповнений лист говорить про наповненість, життєлюбність і активне світосприйняття. 20. Колір. Колір висловлює певні почуття, настрої, передає емоційне забарвлення взаємин. Вибір певного кольору і його застосування в малюнку може означати наявність рівноваги в житті або недолік такого. Колір вказує на важливість тих чи інших психологічних і фізичних явищ. Колір як правило має амбівалентне значення і в залежності від емоцій викликаних цим кольором може відображати негативний або позитивний сенс. Інтерпретуючи колір, слід звернути увагу на те, як він використовується на аркуші паперу, в якій кількості, який об’єкт або елемент малюнку розфарбований цим кольором і з якою інтенсивністю. Червоний – означає життєво важливі питання, «палаючу проблему», емоційне напруження або небезпеку. Може вказувати на гостре захворювання. Також символізує енергію, любов, радість. Важливо звертати увагу на нетрадиційне використання кольору, це як правило має глибокий символічний зміст.
| |
| |
Переглядів: 97 | |
Всього коментарів: 0 | |